ΘΕΜΑ: «Η Θάλασσα»


Ένα διαφορετικό κοινό με άλλη δυναμική, σε μια άλλη πόλη, την Πάτρα, ένα άλλο θέμα που αφορά περισσότερο στο τοπικό περιβάλλον, «Η θάλασσα», μία διαφορετική εκκίνηση. Στόχος μου είναι να συγκεντρώσω τα βλέμματα και να επικεντρώσω πάνω μου την προσοχή όλων για να εισάγω το θέμα. Στέκομαι σε ένα περίβλεπτο σημείο, μένω σιωπηλή και ακίνητη έως ότου όλοι κάνουν το ίδιο και με κοιτούν. Τη στιγμή εκείνη ξεκινώ να απαγγείλω ένα ποίημα του Σεφέρη που αναφέρεται στη θάλασσα.

¨Ποιες εικόνες σας έρχονται στο νου όταν ακούτε τη λέξη θάλασσα; Ποιοι ήχοι, ποιες μυρωδιές, ποια χρώματα, ποιες γεύσεις αναδύονται από μέσα σας;¨, ρωτώ όλους. Πρόκειται για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, φοιτητές ή εν ενεργεία, ένα ενδιαφέρον μείγμα ανθρώπων δηλαδή.

Η ενότητα καταιγισμού ιδεών που υπάρχει στην Ιστοριογραμμή και όχι μόνο, στοχεύει στη διερεύνηση των γνώσεων, εμπειριών και συναισθημάτων που ήδη έχουν οι «μαθητές». Οι ιδέες που καταθέτει το σύνολο των ατόμων δεν είναι μόνο το άθροισμα των ιδεών του καθενός, αφού παρεμβαίνει και η δυναμική της ομάδας. Αυτό που έχω να κάνω εγώ ως εκπαιδευτικός είναι να βοηθήσω τους μαθητές να οργανώσουν τις γνώσεις τους. Τους παροτρύνω να δούμε ξεχωριστά κάθε άποψη που είναι καταγραμμένη σε μία μεγάλη επιφάνεια και να προσπαθήσουμε να την ομαδοποιήσουμε.

Αφότου ομαδοποιήσουμε τα δεδομένα μας, αυτόματα έχουμε τον αριθμό των ομάδων που ζητώ από αυτούς να δημιουργήσουν. ¨Θα έχουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε το δικό μας θαλασσινό τοπίο. Μοιραστείτε σε ομάδες που η καθεμιά θα αναλάβει μία από τις κατηγορίες που καταγράψαμε. Τους παρουσιάζω το υπόβαθρο του ταμπλώ στο οποίο έχω βάλει στη βάση ένα μπλε χαρτί του μέτρου με άμμο πάνω σε αυτό που παριστάνει το βυθό της θάλασσας. Στο πάνω μέρος έχω βάλει γαλάζιο γκοφρέ χαρτί για ουρανό. Συζητάμε την έννοια της προοπτικής που πρέπει να έχουν υπ΄ όψιν τους κατά την κατασκευή των στοιχείων, ώστε τα μεγαλύτερα να μπουν μπροστά ενώ τα μικρότερα στο βάθος.

Η μία ομάδα αναλαμβάνει τα φυτά που υπάρχουν μέσα και έξω από τη θάλασσα, η άλλη τα ψάρια, η τρίτη την ανθρώπινη παρέμβαση πχ σκουπίδια, ψαρόβαρκα, φάρο και η τέταρτη τα φυσικά στοιχεία. Συζητάνε στις ομάδες τους τι ακριβώς θα φτιάξουν και το ανακοινώνουν στις υπόλοιπες. Οι προμηθευτές εφοδιάζουν τις ομάδες τους με τα απαραίτητα υλικά, τα οποία φροντίζω να είναι όσο το δυνατόν υλικά από τη φύση και «άχρηστα» πχ χαρτόκουτα, εφημερίδες, τσόφλια από ξηρούς καρπούς κ.α. Η φαντασία τα μετέτρεψε σε μικρά αριστουργήματα. Οι εφημερίδες έγιναν καταπληκτικά ψάρια.

Οι ομάδες τοποθετούν τις δημιουργίες τους πάνω στο ταμπλώ και το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό. Τους ζητώ στη συνέχεια να χαρακτηρίσουν το θαλασσινό τους τοπίο με τρεις λέξεις γραμμένες ξεχωριστά σε καρτέλες και να τις κολλήσουν σε όποιο σημείο θέλουν. Ο παρουσιαστής από κάθε ομάδα διαβάζει δυνατά τις λέξεις της ομάδας του. Τονίζεται και εδώ η αξία της άμεσης συμμετοχής, του συνολικού αποτελέσματος, της προσωπικής δημιουργίας και κατά συνέπεια της συναισθηματικής εμπλοκής και του αισθήματος ιδιοκτησίας που νιώθουν οι συμμετέχοντες μετά το πέρας της όλης διεργασίας κατασκευής του σκηνικού.

¨Είναι ώρα να κατοικηθεί το όμορφο τοπίο μας. Ποιοι νομίζετε ότι μπορούν να ζουν σε αυτό το μέρος;¨ Πολλές ιδέες ακούγονται όπως ψαράδες, περιηγητές, παραθεριστές κ.α., τις οποίες καταγράφω σε ένα χαρτί. ¨Ποιόν χαρακτήρα επιλέγετε κάθε ομάδα για να του φτιάξετε τη φιγούρα;¨. Η μία ομάδα διαλέγει έναν παραθεριστή, η δεύτερη ένα βιολόγο, η τρίτη ομάδα διαλέγει ένα ψαρά…… Πώς μοιάζει; Μπορείτε να φτιάξετε τη φιγούρα του; Τους δίνω την κλίμακα χωρίς περιορισμό για το αν θα είναι επίπεδοι ή τρισδιάστατοι οι ήρωές τους. Και όντως υπήρξε μία ποικιλία ευφάνταστη που εξέπληξε και τους ίδιους.

¨Φτιάξτε ένα βιογραφικό για τον ήρωά σας. Δώστε του τα εξής στοιχεία: όνομα, ηλικία, επάγγελμα, ενδιαφέροντα και τρία χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του. Έπειτα να μας τον παρουσιάσετε λέγοντας και τη μικρή του ιστορία στην οποία θα έχετε ενσωματώσει τα στοιχεία του.¨ Έπρεπε να δείτε την ευχαρίστηση και την ικανοποίηση που ήταν ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους όταν παρουσίαζαν στις υπόλοιπες ομάδες τον ήρωά τους. Σηκώνονταν δύο από κάθε ομάδα, ο ένας κρατούσε τη φιγούρα και ο άλλος διάβαζε το βιογραφικό του με τη μορφή μικρής ιστορίας. Όταν τέλειωνε η παρουσίαση, ακούγονταν χειροκροτήματα από τις ομάδες που άκουγαν. Πολλοί από τους συμμετέχοντες είναι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και είχαν έρθει αντιμέτωποι για πρώτη φορά με κάποιο ταλέντο τους και ήταν καταγοητευμένοι.

Στη συνέχεια τους ζητώ να φανταστούν κάποια ευχάριστα ή δυσάρεστα γεγονότα που μπορεί να συμβούν σε αυτό το τοπίο. Οι ιδέες καταγράφονται και όλοι μπορούν να έχουν οπτική επαφή με αυτές. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα συμβάν και γράφει μία ιστορία, στην οποία εμπλέκονται οι χαρακτήρες όλων των ομάδων. Έχουν περίπου μισή ώρα για να φτιάξουν την ιστορία τους την οποία θα παρουσιάσουν στο τέλος στους υπόλοιπους.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ποια βήματα ακολουθούμε για την ιστορία;